|
:: a cserkészetrol ::
A cserkészet korunk egyik legnagyobb pedagógiai mozgalma. Jelentôségérôl némi fogalmat adhat ez a néhány adat: Baden-Powell, a mozgalom alapítója 1908-ban néhány fiúval kezdte meg a munkát; 15 év múlva, 1923-ban a világ cserkészeinek száma elérte a két milliót. Az 1924-ben rendezett Jamboree-ra már Magyarország is 140 fônyi csapatot küldött, mely Amerika és Anglia után a harmadik helyet vívta ki a világversenyben; 1929-ben Angliában 850 magyar cserkész mintatábora keltett figyelmet. 1933-ban a Gödöllôn rendezett IV. Világjamboree-ra 52 nemzet cserkészei küldték el képviselôiket. A Cserkész Világszervezet magyar származású, korábbi fôtitkárának 1985-ben megjelent könyve 250 millió cserkészrôl és cserkészetben felnôttrôl tesz említést. A cserkészet lényege: értékes fiú- és leánytípust akar kialakítani, amely valláserkölcsi alapokon állva, annak gyakorlati követelményeit elkötelezetten vállalva egészségesebb, erôsebb, életrevalóbb és nemesebb a jelen liberalista, pénzimádó, egyoldalú, önzô és céltalan típusainál. Célja -- az alapító szerint -- az istenhitre és a lelkiismeretre épített jellemnevelés, egészséges testedzés és gyakorlati ügyességfejlesztés által a cserkésztörvény és -fogadalom életre váltásával hasznos, értékes és felelôsségteljes emberek nevelése a társadalom számára. A keresztény vallásban gyökerezô etika és a tiszta családi életre való felkészülés, a nemzeti öntudat, a szociális érzékenység, a lovagias szellem, a természetszeretet és annak védelme, a praktikus ismeretek és ügyességek, amelyek a cserkészet tartalmát teszik, mind ismert, kipróbált, régi értékek. Ami új a cserkészetben, az ezeknek az elemeknek zseniális pedagógiai érzékkel való összeolvasztása, szerves, élô egységbefoglalása, mely bámulatos intuícióval a serdülô gyermek tökéletes ismeretére épül, mindenestül kielégíti annak minden irányú igényét, és így megnyeri a fiatalt, hogy önként adja át magát a cserkésznevelônek, harmonikus, erôteljes, becsületes és szociális gondolkodású felnôtté nevelésre. Ezt a nevelést pedig a cserkészetben -- kellô rávezetés, irányítás mellett -- voltaképpen maga a gyermek végzi. Az elkötelezett cserkészet elsôsorban életforma, azaz nem elmélet, hanem merôben gyakorlati valami: elsôsorban önnevelésre való késztetés. Ily módon a fiatalokat élni és cselekedni engedi. Ez ösztönzi a fiút ill. leányt a cserkészetben a legnagyobb erôvel. Az átélés erejével neveli a jellemes embert, éspedig harmonikus gazdagsággal az egész embert: értelmét, akaratát, érzelemvilágát és a testét. A cserkészet ezen általános vonások mellett nemzeti jelleget is mutat. Így van ez minden nemzetnél, nálunk magyaroknál is. Mindegyiknek megvan -- a közös lényeg, a tiszta cserkészeszmény mellett -- a maga egyéni arculata is. Ezen vezetôk könyve szerkesztôinek is az a feladata, hogy támogatást nyújtsanak a világszerte egységes cserkészeszmékre történô neveléshez, és egyúttal mindahhoz, ami a sajátosan magyar lélek ápolásához elengedhetetlen. A magyar cserkészet mind korai indulása idején, mind most, az újjászervezés utáni évtizedben két irányban is hat: 1. A társadalom értékesebb része felismeri, hogy az önzô és csak a jelennek élô embernél egyénibb, mélyebb, Isten akarata szerinti ,,emberebb emberekre'' van szükség. Az alvó ifjú lelkeket fel kell ébreszteniök, különben teljesen önpusztítóvá válik a nemzet. Az egyéni újjászületés tisztánlátást, önállóságot, gazdag érzelmi világot, de különösen mély vallásos hitet, lelkiséget, erre épülô önuralmat és a jó szüntelen, tevékeny szolgálatát jelenti. Ennek fô eszközei: a cserkésztörvény, a fogadalom, a folyamatosan élt jó cserkészközösség -- és a táborozások. 2. A meg nem rontott ifjú lelkekbôl feltör a vágy: tudatosan magyarnak lenni! Nekünk a gazdaságilag és jogilag jobban szervezett demokratikus országok tapasztalataiból nemzeti tudatunkat a történelmi hagyományainknak megfelelô megoldásokkal, józan ítélôképességgel kell gazdagítanunk. A cserkésztörvények világosan megmondják, milyen legyen a cserkész. De hogyan adjuk meg a krisztusi elveknek megfelelô magyar cserkésztípus definícióját? Milyennek kell lennie a magyar cserkésznek, hogy létjogosultsága legyen a jóléti társadalomban kiüresedett és elvilágiasodott európai társadalomban? E kérdésekre keressük a választ a következôkben. Mi a cserkészet? Nem mindennapi jelenség, hogy egy mozgalom sok évtizeden keresztül se veszítsen vonzóerejébôl. A cserkészet ilyen! Ma a világon mintegy 26 millió fiú és leány vallja magát cserkésznek. Kell tehát, hogy legyen valamilyen ,,titka'', valamilyen vonzereje. Itthon, a magyar cserkészet újjászervezése után is tapasztaltuk, hogy elôre nem várt nagy számban jöttek a fiatalok. Alulról jövô kezdeményezésre egymás után alakultak meg a cserkészcsapatok. Ez annál is meglepôbb, mert 40 éven keresztül mindennek az ellenkezôjét látták, hallották és tapasztalták, mint amit a cserkészet képvisel. A cserkészet az elmúlt évtizedekben, az ateista diktatúra alatt csak álcázva
Mai irányelveink Amikor a mai cserkészet célját, nevelési elveit kívánjuk ismertetni, akkor nem szabad szem elôl téveszteni a következôket: 1. Meg kell ôriznünk a régi magyar cserkészet valláserkölcsre épülô, értékes és örök érvényu hagyományait. Lehet, hogy a felületes szemlélô nem lát különbséget pl. a turistatevékenység, a vízi életet muvelô sportegyesületek, a honismereti szakkörök vagy akár a hitéleti és a környezetvédô egyesületek között. Mindenki olyannak látja, amilyen oldalról nézi. A felsorolt értékek -- és még más dolgok is-- mind benne A cserkészet meghatározása és alapelvei A cserkészet lényegét közelítsük meg a Cserkész Világszervezet és a Magyar Cserkészszövetség Alapszabályának elfogadott meghatározásával: A cserkészet a fiatalok önkéntes, politikamentes, vallásos, ifjúságnevelô mozgalma, mely megkülönböztetés nélkül nyitva áll származásra, fajra, vallásfelekezetre való tekintet nélkül, az alapító által meghatározott alapelvek és módszerek szerint mindenki elôtt. A cserkészet célja: A fiatalok támogatása abban, hogy kibontakoztathassák teljes fizikai, szociális, szellemi és lelki adottságaikat, hogy jellemes egyéniségként egyházuknak, a helyi közösségeknek, a nemzetnek és az emberiségnek értékes, hasznos és felelôsségteljes tagjai legyenek. A cserkészet világszerte azonos alapelvek szerint muködik: 1. Isten iránti kötelesség (saját hite szerinti vallás gyakorlása). E három irányú, mégis összefüggô kötelesség teljesítésére a cserkészek az egész világon fogadalmat tesznek. Fogadalmukat önként teszik és teljesítik. Törvényeik és fogadalmuk az egész világon -- elvben -- azonosak, ha fogalmazásukban a nyelvi sajátságok és egy-egy nép gondolatvilága miatt lényegtelen eltérések fel is fedezhetôk, szövegük és értelmezésük mindenütt még ma is az alapító Baden-Powell gondolatain nyugszik. Istenhitre alapozott neveléssel rávezetni a fiatalokat a lelki és szellemi értékek megbecsülésére, életükben és környezetükben azok megvalósítására.
Sajátos cserkészmódszerek A célok megvalósítására sajátos és egységes módszerei is vannak a cserkészetnek: 1. A cserkészfogadalom és -törvények. Ezen módszerek részleteirôl is külön kell majd szólanunk. Most csak annyit, hogy a fenti elvek az egész világon azonosak ugyan, de a cserkészek tényleges programja, feladatai mégis mindenütt mások. A cserkészet -- tehát -- nem sportegyesület, nem úttörômozgalom, nem turistacsoport vagy egyszeru kiránduló társaság, hanem valláserkölcsi alapokon nevelô (nem oktató!) mozgalom, életforma, közösség, mely a fiatalok lelkiismeretére épülô állandó önnevelésre nyújt lehetôséget, miközben az elsajátított ügyességeknek mindjobban hasznát veheti a családban, iskolában, munkahelyen vagy bárhol, ahol dolgozni, másokon segíteni lehet.
2004-05-01 |
|